A tőzsdén gyakoriak az egymást követő veszteségek, de vannak olyan okos kereskedők, akik ezt nem veszik a szívükre. Ehelyett megpróbálják a helyzetből kihozni a legjobbat, tanulnak, átnézik a stratégiájukat, a pénzkezelési tervüket, és ha kell, változtatnak. Ha Neked is volt már hasonló vesztes szériád, ne gondold azt, hogy nem illessz a tőzsde világába! Kövesd inkább a példájukat.

Lehet, hogy Te, vagy a brókered iszonyatosan csalódottak, és dühösek vagytok, de ne aggódj, ez egy teljesen természetes emberi reakció a veszteségre, melynek kémiai alapja van. Ha épp veszteséget veszteségre halmozol, a tested stresszhormont, kortizolt fog termelni. A kortizol a glükózszint növelésével segíti abban a szervezeted, hogy megbirkózzon a rá leselkedő veszéllyel. Viszont nem mindegy, mit kezdesz ezzel.

Amikor csalódott és szomorú vagy, beleásod magad a negatív gondolkodás posványába. Felveszed a fekete szemüveged, és olyan mondatokat dédelgetsz a gondolataidban, mint hogy: „Vesztes vagyok.”, „Soha nem fog sikerülni.”, „Nem is kellene kereskednem”. Minél tovább gondolkodsz így, annál csalódottabb és dühösebb, no és persze szétszórtabb, és bizonytalanabb leszel.

A veszteségre való hibás válasz sokszor ilyesmi:

  • Jól belehúzunk, hogy csökkentsük a veszteséget, vagy épp vissza akarunk vágni.
  • Kockázatkerülők leszünk, kicsiben gondolkodunk, vagy épp nem is kereskedünk.
  • Feladjuk, és befagyasztjuk a számlánk.

 

Hagyj fel a vesztes fejjel való gondolkodással!

Hagyj fel a fenti viselkedéssel, mert így csapdába kergeted saját magad. Túl kockázatos ez neked. Állj hát ellen minden egyes hibás cselekvési formának, mert csak a vesztedbe rohansz. Sajnos a már egyszer megtapasztalt kellemetlen érzéseket könnyű felidézni, és egyszerű rájuk ugyanúgy válaszolni, mint korábban, de nem éri meg.

 

Annak érdekében, hogy kiléphess a veszteség-sorozat adta lelki gyötrelem ördögi köréből, szállj kicsit magadba:

  1. Légy tisztában a felszínre törő érzéseiddel. Kérdezd meg magadtól: Mit érzek? Csalódott vagyok? Ideges? Aggódom? Mérges vagyok?
  2. Értsd meg azokat a gondolkodási mintákat, melyek ezeket az érzelmeket kísérik. Mit mond az elméd? Lehúz, szabotál, vagy megfélemlít Téged?

 

Lehetséges tipikus gondolatok egy veszteségsorozat után:

  • Tetves egy kereskedő vagyok. Már ősrégen fel kellett volna adnom.
  • Biztos rossz a stratégiám, így végül minden pocsék lesz.
  • Nem engedhetem meg magamnak, hogy csak úgy ellegyek. Vissza kell szereznem az elvesztett pénzem.
  • Ez annyira de annyira kínos!
  1. Szoktál tőzsdei döntéseket hozni a fenti gondolatok, érzések alapján? Szerinted ez jó út a kereskedéshez? Sikerhez juttatott a múltban?
  2. Választhatod azt, hogy megszakítod a kört. Ne figyelj a haszontalan gondolatokra és érzelmekre. Ha mégis, az ördögi kör újra magába szippant.

 

Tartsd szem előtt a céljaid, és cselekedj azoknak megfelelően:

 

  1. Vizsgáld meg, hogy van-e bármi, amit a stratégiádban, és a módszertanodban meg kellene változtatnod. Dönthetsz úgy, hogy egy darabig visszatérsz a demózáshoz. De ne feledd: ugyan a demó értékes információkat ad a stratégiádról, de nem szimulálja a valós piaci körülményeket. A viselkedésed teljesen más lehet, ha éles kereskedelem folyik.  Pár instrukció arról, hogyan használd a demózást jól.
  2. Vess egy pillantást a kockázat / hozam arányra. Lehet, hogy nem is olyan rossz a helyzet, mint ahogyan azt gondoltad?
  3. Amikor a kereskedsz, élj a pillanatban. Az elméd megpróbál majd emlékeztetni a kudarcos múltadra, vagy előrevetíti a negatív jövőképed. Tanuld meg, hogy nem figyelsz oda ezekre a gondolatokra, mert ha mégis, újra benn találod magad az ördögi körben. A hangsúly tehát az legyen, hogy mi történik a piacon jelenleg.
  4. Képezd magad folyamatosan
  5. Légy türelmes magadhoz. A helyes úton jársz ahhoz, hogy elérd a kereskedelmi céljaid. Légy türelmes, legyen hited és ne hallgass a negatív gondolatokra.
error: A tartalom védett!